Zeytinyağında Bağıl Yoğunluk (Özgül Ağırlık) Tayini



Teorik Bilgi:
Bağıl yoğunluk tayini 20 C sıcaklıkta belirli hacimdeki yağ numunesinin ağırlığının aynı sıcaklık ve hacimdeki suyun ağırlığına oranının tespiti için kullanılır. Saflık kriteridir fakat günümüzde tağşiş saptamada kullanılan belirleyici bir analiz değildir.
Kullanılan Araç – Gereçler:
  • 50 ml hacimli termometreli ve cam kapaklı piknometre
  • Termostatlı su banyosu
  • ±0,0001 g duyarlılıkta analitik terazi
Analizin Yapılışı:
Piknometre iyice temizlenip kurutulduktan sonra tartılır ve darası alınır. Tartım değeri kaydedilir. Tartım sonrası piknometre 15 – 18 C sıcaklığındaki saf su ile hava kabarcığı kalmayacak şekilde doldurulur ve termometreli kapağı kapatılır. Ardından boğazına kadar su banyosuna daldırılır ve 30 dk. süresince beklenir. Bu sırada piknometrenin kılcal borusundan taşan su dikkatlice silinir. Süre sonunda piknometre kapağı kapatılarak su banyosundan alınarak iyice kurutulur ve tartımı alınır. Tartım değeri daradan çıkarılarak elde edilen değer “msu” etiketiyle kaydedilir. Tartım değeri bulunduktan sonra piknometre boşaltılır ve iyice kurulanır. Ardından 15 – 18 C sıcaklığındaki yağ numunesi ile hava kabarcığı kalmayacak şekilde doldurulur ve termometreli kapağı kapatılır. Piknometre boğazına kadar su banyosuna daldırılır ve 30 dk. süreyle beklenir. Bu sırada kılcal borudan yağ taşarsa dikkatlice silinir. Süre sonunda piknometre kapağı kapatılarak su banyosundan alınır ve iyice kurutulurak ve tartımı alınır. Tartım değeri daradan çıkarılarak elde edilen değer “myağ” etiketiyle kaydedilir.

Veriler – Hesaplamalar:



0 yorum: